A KÖZELÍTŐ TÉL
Közreműködik:
Rácz József, Bíró Tamás – hegedű
Török Mátyás – brácsa
Rönkös Ildikó – gordonka
Kassai István - Liszt-díjas zongoraművész
Az est házigazdája: Tóth Endre zenetörténész
Mendelssohn: a-moll vonósnégyes, op. 13/2
Goldmark: Desz-dúr zongoraötös, op. 54
Milyen az egyik első kompozíció Mendelssohntól és az utolsó befejezett mű Goldmarktól?
Műsorunkon szereplő két remekmű története számtalan módon kapcsolódik.
Mendelssohn kamarazenei életművének gerincét kétségtelenül a vonósnégyesek jelentik: a műfaj minden alkotóperiódusában – tizenhárom éves korától egészen haláláig (egyik utolsó műve az op. 80-as f-moll vonósnégyes) – megtalálható. Mendelssohn a Haydnnel kezdődő és a Mozart és Beethoven által továbbvitt, és végletekig fejlesztett vonósnégyes-műfaj méltó örököse. Az op. 13-as a-moll vonósnégyes a 17 éves Mendelssohn műve feltűnő érettségről tanúskodik.
Goldmark Károly a Brockhaus-Riemann zenei lexikon tanúsága szerint "...stílusában a kortárs mesterek hatásai mellett jellegzetesen egyéni maradt orientalisztikus lírája, magasban úszó hegedű-dallamaival, puha és színes (...) harmóniáival." A korszak egyik legjelentősebb magyar zeneszerzőjeként gyakran nyúlt magyaros – például verbunkos – fordulatokhoz, különösen kamaraműveiben, de mégis beolvasztott művészetébe mindent, amit összeférhetőnek tartott azzal. Utolsó befejezett alkotása a hangversenyünkön elhangzó op. 54-es zongoraötös, melyen – a zenetudósok szerint – érződik Mendelssohn hatása is. De ezt döntsék el Önök!
A hangverseny során a 100 éve elhunyt Ady Endrére emlékezünk veresivel.
Belépőjegy: 2200 Ft senior és diákjegy: 1500 Ft
Rendező: Budapesti Filharmóniai Társaság