ROMANTIKUS RITKASÁGOK - A KOR REJTŐZŐ DALAI
Házimuzsika Mácsai János zenetörténésszel
Michaela Kapustová – mezzoszoprán
Lukáš Zeman – bariton
Lőwenberg Dániel – zongora
A dalesten elhangzanak Brahms, Dora Pejačević, Jan Kunc, Karłowicz és Mahler művei
Dora Pejačević (1885 – 1923) késő-romantikus horvát zeneszerző apja horvát bán volt, anyja Lilla Vay de Vaya magyar bárónő, aki zongorázni tanította. Dora 12 évesen kezdett komponálni, majd Zágrábban, Drezdában és Münchenben tanult zenét. Magányos életet élt, zenészekkel és írókkal tartott kapcsolatot. 37 évesen Münchenben gyermekszülésben hunyt el. 58 késő-romantikus stílusú kompozíciója maradt fent: dalok, zongoraművek, kamarazenekari és nagyzenekari művek.
Jan Kunc (1883-1976) cseh zeneszerző Leoš Janáček növendéke volt, 1923-tól a Brno-i Konzervatórium igazgatója. Ő írta az első Janáček életrajzot. Igazgatói, zenekritikusi elfoglaltsága mellett viszonylag kevés ideje maradt komponálni, legsikeresebb alkotásai közé tartoznak a dalok és kórusok.
Mieczysław Karłowicz (1876 –1909) lengyel zeneszerző helyét a zenetörténet Chopin és Szymanowski között jelöli ki. A mindössze 32 évet élt szerző zenekari műveket és dalokat komponált.
Az est mindkét szólistája a nemzetközi operaéletben jelenlévő, sokat foglalkoztatott fiatal cseh operaénekes. Michaela Kapustová mezzoszoprán a Teatro Regio Torino művésze, a Prágai Nemzeti Opera szólistája, hazájában és külföldön is sokat szerepel, turnézott a Budapesti Fesztivál Zenekarral is.
A Hollandiában élő Lukáš Zeman fellépett többek között a Milanoi Scalaban, a Lyoni Nemzeti Operában éppúgy, mint a Teatro Regio Torino-ban, ahol 2017 februárjától Kuligint alakítja Janáček operájában, a Katia Kabanova-ban.
Lőwenberg Dániel a Salzburgi Mozarteumban végzett Rohmann Imre növendékeként. Szólistaként és kamarazenészként Európa szerte koncertezik, de játszott már az Amerikai Egyesült Államokban, Japánban és Új-Zélandon is. Olyan fesztiválok meghívott művésze volt, mint a Budapesti Tavaszi Fesztivál, az angliai Prussia Cove - Open Chamber Music, a Birdfoot Festival New Orleansban és a Christchurch Arts Festival.
A koncert műsorát májusban a művészek lemezre rögzítik.
Hol van már az az idő, amikor a műkedvelő ismerősök vagy ráérő muzsikusok összegyűltek a vasárnapi szieszta után, elővettek a redőnyös szekrényből egy vonósnégyest, triót vagy szonátát, és a maguk örömére játszani kezdtek. Vagy az uzsonnára érkezett fess fiatalúr a család unszolására lekísérte a kisasszonyt egy Schubert-dalban. Talán végleg letűnt ez a világ, mindent megváltoztatott a hangrögzítés. Ma bárki meghallgathatja a legszebb darabokat a legjobb előadásban, már lemez, CD sem kell hozzá, a mobilján mindenki a zsebében hordhatja a fél zeneirodalmat. De micsoda élmény, élvezet élőben együtt játszani! Vagy akár csak hallgatóként részese lenni mindennek. A nagy hangversenytermekben szinte lehetetlen felidézni a kamarazenéléshez illő intim hangulatot, de a Társaskör épp erre való termében még nagyszerűen lehet. S ha igen különböző korokban, inspirációra vagy célra készültek is a felcsendülő művek, közös bennük a társas zenélés, a szavak nélküli kommunikáció semmihez sem hasonlítható öröme.
Mácsai János
Belépőjegy: 1500 Ft, senior és diákjegy: 750 Ft
Jegyfoglalás: ITT
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap